خرما و دیابت | مصرف خرما چه تاثیری در بیماران دیابتی دارد؟

خرما و دیابت - جنوبی

مقدمه

خرما میوه‌ای محبوب و سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلف است که مصرف آن به دلیل خواص بالا و تاثیر زیادی که در سلامت بدن دارد، به شدت توصیه می‌شود. این میوه محبوبیت جهانی دارد و جزو خوراکی‌هایی است که در کل دنیا استفاده می‌شود.

این میوه طعمی بسیار شیرین دارد، به همین دلیل آن را جایگزین قند و شکر مصنوعی می‌کنند. شیرینی خرما طبیعی است و آسیبی به بدن وارد نمی‌کند اما این طعم شیرین یک دغدغه مهم در افراد ایجاد می‌کند و آن، افزایش سطح قند خون در اثر مصرف خرما است. به عبارت دیگر ارتباط خرما و دیابت، موضوعی است که کمتر کسی از آن اطلاع داشته و دغدغه بسیاری از افراد است. در ادامه به بررسی اثر این میوه بر بیماری دیابت می‌پردازیم.

آیا خرما قند خون را بالا می برد؟

آیا خرما قند خون را بالا میبرد - جنوبی

دیابت یکی از بیماری‌هایی است که تغذیه نقش مهمی در کنترل آن دارد. با داشتن رژیمی سالم و اصولی می‌توان این بیماری را کنترل کرد و مانع بروز عوارض و مشکلات ناشی از آن شد. در مقابل، عدم توجه به رژیم غذایی نیز در بیماران دیابتی خطرناک بوده و باعث بروز مشکلات متعدد در آن‌ها می‌شود. یکی از مسائل مهمی که در رژیم غذایی بیماران دیابتی به آن تاکید می‌شود، کنترل مصرف قند و شکر است.

بیماران دیابتی معمولا میل بیشتری به مصرف شیرینی‌جات دارند و این در حالی است که مصرف شیرینی برای آن‌ها مضر بوده و قند خون آن‌ها را به شدت افزایش می‌دهد. بهترین راهکار مقابله با میل و هوس مصرف شیرینی در این بیماران، استفاده از میزان مناسب قندهای طبیعی مانند خرما یا توت خشک در طول روز است. خرما تاثیر چندانی در افزایش قند خون ندارد اگر به درستی استفاده شود.

لازم به یادآورزی است که  قند انواع خرما با هم متفاوت هست. بطور مثال خرما خاصویی میزان قند کمتری نسبت به خرما کبکاب دارد.

بیشتر بخوانید: تاثیر خواص خرما برای مردان + سلامت جنسی

قند خرما و دیابت

قند خرما و دیابت - جنوبی

خرما و دیابت ارتباطی جدی دارند اما جالب است بدانید، این ارتباط به دلیل تاثیر منفی خرما در بیماری دیابت نیست. هر چند قند خرما هم مانند دیگر شیرینی‌ها در افزایش قند خون موثر است اما میزان افزایش قند خون با مصرف خرمای شیرین به حدی نیست که باعث آسیب‌های رایج در بیماری دیابت شود.

البته مصرف بیش از اندازه خرما، مشکلاتی نیز برای بیماران دیابتی ایجاد می‌کند اما این مشکلات صرفا به دلیل شیرینی خرما نیست. چیزی که در خرما برای بیماران دیابتی مضر است، قند آن نیست، بلکه کربوهیدرات موجود در خرما است. کربوهیدرات مازاد در بدن انسان به قند و گلوکز تبدیل می‌شود که این نوع قند برای بدن مضر است.

قند خرما برای دیابتی ها

قند خرما برای دیابتی ها - جنوبی

همان‌طور که گفته شد، قند خرما برای دیابتی‌ها مضر نیست و اگر این میوه به میزان مناسب مصرف شود، قند خون افزایش پیدا نکرده و اختلالی در سلامتی فرد ایجاد نمی‌کند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که قند خرما و دیابت نه تنها ارتباط منفی ندارند بلکه این قند خواص زیادی نیز برای بدن دارد که مهم‌ترین آن عبارتند از:

  • شیرینی و قند خرما، میل به مصرف شیرینی‌جات را کمتر می‌کند.
  • قند خرما به افزایش آنی انرژی کمک می‌کند.
  • خرما یک تنقلات کامل است و می‌توان آن را در میان وعده‌ها هم استفاده کرد.
  • این میوه دارای انواع مختلفی است و تنوع در فرآورده‌های آن، به مصرف بر اساس علاقه شخصی کمک می‌کند.
بیشتربخوانید: آیا خرما چاق کننده است و مصرف آن باعث اضافه وزن می‌شود؟

خرما و دیابت نوع 2

خرما و دیابت نوع 2 - جنوبی

زمانی که صحبت از ارتباط خرما و دیابت می‌شود، یکی از موضوعات مطرح ارتباط این میوه با انواع دیابت است. دیابت دو نوع 1 و 2 دارد که در دیابت 1 بیمار به منابع سالم و طبیعی قند برای افزایش انرژی نیاز داشته و مصرف خرما به هر میزان، محدودیتی برای او ندارد. در دیابت نوع 2 اما قند موجود در خون بیشتر از مورد نیاز برای بدن است و با توجه به اینکه سلول‌ها قادر به این جذب نبوده و به جای مصرف به عنوان سوخت در بدن ذخیره می‌شوند، باید مصرف قند و شیرنی را به حداقل رساند.

با این حال خرما در دیابت نوع 2 هم ممنوعیت چندانی نداشته و مبتلایان به این نوع دیابت هم قادر به استفاده آن هستند. البته بر خلاف بیماران نوع 1 که محدودیت چندانی در میزان مصرف خرما ندارند، مبتلایان به دیابت نوع 2 باید مصرف این میوه را به صورت کنترل شده و در میزان مجاز انجام دهند.

خرما و دیابت بارداری

خرما و دیابت بارداری - جنوبی

یکی دیگر از انواع دیابت که نوعی موقتی است و تنها در برخی افراد بروز می‌کند، دیابت بارداری است. همان‌طور که از نام این نوع دیابت مشخص است، دیابت بارداری در زمان حاملگی رخ می‌دهد و در بیشتر افراد بعد از زایمان برطرف می‌شود؛ اما اثر این نوع دیابت در بدن هم مانند دیگر انواع دیابت است و مراقبت‌ها در این دیابت حتی به صورت موقتی هم ضرورت دارد.

دیابت بارداری از نوع دیابت نوع 2 است و نوع مراقبت‌ها و محدودیت‌های غذایی با دیابت نوع 2 مطابقت دارد. به عبارت دیگر، ارتباط خرما و دیابت بارداری از نظر تاثیر خرما در میزان قند خون و مقدار مصرف مجاز آن، مثل دیابت نوع 2 است و با وجود خواص فراوان این میوه برای بارداری، مصرف آن در مادران دیابتی باید کنترل شده باشد.

بیشتر بخوانید: فواید خرما در بارداری

شیره خرما و دیابت

شیره خرما و دیابت - جنوبی

در بخش‌های اول گفته شد که یکی از مزایای خرما داشتن فرآورده‌های مختلف است که مصرف آن را برای افراد ساده‌تر می‌کند و این امکان را به مصرف کنندگان می‌دهد که بر اساس ذائقه و سلیقه خود، نوع مناسب این میوه را انتخاب و استفاده کنند. یکی از فرآورده‌های پرطرفدار خرما، شیره است. شیره به طور طبیعی از خرما گرفته می‌شود اما قند آن نسبت به خرمای رطب یا تازه بیشتر است. با این حال مصرف شیره در بیماران دیابتی بلامانع است، تنها در صورتی که از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: خرما برای کبد چرب مفید است یا مضر؟

سرکه خرما و دیابت

سرکه خرما و دیابت - جنوبی

یکی دیگر از فرآورده‌های خرما، سرکه آن است. سرکه خرما مایعی است که معمولا از خرمای خشک تهیه می‌شود. خرمایی که برای سرکه استفاده می‌شود باید بدون شیره بوده و ترجیحا شیرینی آن کمتر باشد. شیرینی و طعم سرکه خرما مانند خرمای تازه یا شیره نیست و مزه‌ای ملس دارد. این ماده در انواع غذاها و سالاد قابل استفاده است و مصرف آن حتی برای بیماران دیابتی هم ممنوعیتی ندارد. برخلاف خرمای تازه، بیماران دیابتی می‌توانند سرکه خرما را در حجم بیشتر هم استفاده کنند. این ماده برای دیابتی‌ها نه تنها مضر نیست بلکه فواید زیادی مانند خاصت آنتی اکسیدانی، ضد کلسترول و… نیز دارد.

میزان مجاز خرما برای دیابتی ها

میزان مجاز خرما برای دیابتی ها - جنوبی

با توجه به ارتباط خرما و دیابت و تاثیر منفی مصرف بیش از اندازه این میوه در بیماران دیابتی، پزشکان مقداری را برای مصرف این میوه مشخص کرده‌اند. میزان مجاز مصرف خرما برای مبتلایان به دیابت 3 عدد خرما در روز است. البته این مقدار به سطح قند خون هم بستگی دارد و در افرادی که دیابت آن‌ها کنترل شده است، امکان اضافه کردن یک یا دو خرما به این میزان هم وجود دارد.

بیشتر بخوانید: خرما و رفلاکس معده + ارتباطی شگفت انگیز

سخن پایانی

سخن پایانی و خرما و دیابت

خرما و دیابت، ارتباطی مشخص دارند. در صورتی که بیمار دیابتی از میزان مجاز خرما در روز استفاده کند، نه تنها دچار مشکل نشده بلکه می‌تواند از خواص خرما نیز بهره ببرد و در غیر این صورت احتمال افزایش قند خون و مشکلات ناشی از آن وجود دارد. البته در مورد تاثیر خرما بر بدن، به خصوص در مورد بیماران دیابتی، نوع خرما نیز اهمیت زیادی دارد. در صورتی که خرما از نوع مرغوب و با کیفیت باشد، احتمال افزایش قند خون در فرد کمتر خواهد بود. برای خرید بهترین نوع خرما و استعلام قیمت خرما در انواع مختلف می‌توانید به سایت فروشگاه اینترنتی جنوبی مراجعه کنید.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.