معرفی انواع خرما : از دگلت نور تا زاهدی

معرفی انواع خرما - جنوبی

مقدمه معرفی انواع خرما

میوه‌های خرما، ثمره شیرین و مغذی درخت نخل هستند. درخت نخل خرما به طور گسترده در خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب آسیا رشد می‌کند. این درختان هزاران سال است که کشت می‌شوند و منبع غذایی مهمی در این مناطق بوده‌اند. در معرفی انواع خرما باید بگوییم که هر کدام طعم، بافت و ظاهر منحصر به فرد خود را دارند. از محبوب‌ترین انواع خرما می‌توان به هلیله، پیارم، خاصویی، دگلت نور، برهی و زاهدی اشاره کرد. این گونه‌ها از نظر شیرینی، اندازه و رنگ متفاوت هستند.

خرمای خاصویی Khassui Date

خرمای خاصویی Khassui Date - جنوبی

در ایران در حدود 400 نوع خرما وجود دارد که از مشهورترین و محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به خرمای خاصویی اشاره کرد. این خرما به دلیل شیرینی کم و اندازه کوچکی که دارد یکی از بهترین‌ جایگزین‌ها برای قند و شکر در برنامه غذایی بیماران دیابتی یا رژیم ورزشکاران است. این گونه از خرما سرشار از مس، منیزیم، سلنیوم و منگنز است.

خواص خرماها در معرفی انواع خرما فراموش نخواهد شد…

مصرف روزانه این خرما باعث جلوگیری از پوکی استخوان، استحکام و بهبود غضروف‌ها، تقویت حافظه، درمان کم خونی، افزایش و تامین انرژی روزانه، جوانسازی و بهبود پوست، سلامت مو، سلامت و تنظیم دستگاه گوارش می‌شود. پتاسیم موجود در این خرما سبب کاهش فشار خون می‌شود و همچنین از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید خرما خاصویی

خرمای زاهدی Zahedi Date

خرمای زاهدی Zahedi Date - جنوبی

یکی از انواع خرماهایی که در ایران بسیار مشهور است خرمای زاهدی نام دارد. این خرما به شکل بیضی کشیده است که انتهایی کاملاً باریک و نوک تیز دارد. میوه در مرحله خارَک زرد رنگ است. در مرحله رطب قهوه‌ای روشن و در مرحله خرما به رنگ قهوه‌ای متمایل به قرمز تا زرد کمرنگ تبدیل می‌شود. خرمای زاهدی از انواع مرغوب خرما است که حمل و نقل آن آسان است و قابلیت نگهداری آن در انبار هم وجود دارد.

این خرما یکی از ارقام صادراتی به حساب می‌آید. در معرفی انواع خرما باید بگوییم که این نوع خرما جزو انواع خشک طبقه‌بندی می‌شود و دیررس‌تر از انواع دیگر است. ذکر این نکته لازم است که مقدار ریزش آن از درخت هم زیاد است.

خرمای کبکاب Kabkab Date

خرمای کبکاب Kabkab Date - جنوبی

خرمای کبکاب جزو انواع تر خرما به حساب می‌آید و رنگ قهوه‌ای تیره تا مشکی دارد و این خرما مخصوص استان بوشهر محسوب می‌شود. چون بیشترین سطح زیر کشت خرمای کبکاب در منطقه دشستان استان بوشهر است. خارک این خرما مزه گسی دارد و به همین دلیل چندان از آن استفاده نمی‌شود و بیشتر به صورت رطب و خرما مصرف می‌شود. این نوع خرما از اواسط شهریور ماه قابل برداشت است. کبکاب یک خرما شیره دار است.

خرمای پیارم Piarom Date

خرمای پیارم Piarom Date - جنوبی

معرفی انواع خرما بدون پیارم تکمیل نخواهد شد. این نوع از خرما جزو مواد نیمه خشک و گوشتی و معروف‌ترین خرما در استان هرمزگان به حساب می‌آید. درخت نخل‌های پیارم در دامنه انتهایی کو‌های زاگرس در شمال هرمزگان کاشته می‌شوند. این نوع خرما به‌ صورت ارگانیک تولید می‌شود. پوست نازک این نوع از خرما کاملا به گوشت آن چسبیده است. قند موجود در این نوع فروکتوز است که به راحتی در متابولیسم بدن مصرف می‌شود. خرمای پیارم به خاطر نوع قند موجود در آن برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مناسب است. این خرما دیررس است و جزو گران‌ترین خرماهای ایران به حساب می‌آید.

خرمای دگلت نور Deglet Noor dates

خرمای دگلت نور Deglet Noor dates - جنوبی

از مهم‌ترین خرماهای تجاری دنیا است که بیشترین مصرف را در جامعه عربی دنیا دارد. خرمای دگلت نور بومی کشور عراق است و در این کشور به خوبی به بار می‌آید. البته این نوع از خرما در مناطق مرکزی استان خوزستان نیز سازگاری بسیار خوبی نشان داده است.

خرمای هلیله

خرمای هلیله - جنوبی

در ادامه معرفی انواع خرما باید بگوییم که این نوع خرما از گونه ای بسیار مرغوب ناحیه جیرفت، سیستان و بلوچستان و جهرم است. این خرما طرفداران زیادی دارد و در بازار داخلی نیز فروش بسیار خوبی دارد. این نوع از خرما منبع عظیمی فیبر و مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، پروتیئن و… دارد که برای درمان کم خونی بسیار مفید است.

خرما هلیله تنوع بالایی دارد و این تنوع باعث می‌شود تا ارزش اقتصادی و تجاری آن هم بالا برود. این نوع عاز خرما بعدد از برداشت به راحتی از هسته جدا می‌شوند و با اضافه کردن شیره و کنجد به یک ماده عذایی مغذی و مقوی تبدیل می‌شود که به فروش می‌رسد.

خرمای برهی Berhi dates

خرمای برهی Berhi dates - جنوبی

یکی دیگر از خرماهایی است که در ایران کشت می‌شود، خرما برهی است که ارزش یکبار امتحان کردن را دارد. این خرما زرد رنگ و ترد است و مزه‌ای شبیه به شکر قهوه‌ای را دارد. خرمای برهی از خرمای بسیار پر طرفدار است به طوری که این خرما در باغ‌ها قبل از اینکه برسند، به فروش می‌رسد. تاریخچه و ریشه این خرما مربوط به نخلستان‌های عراق است.

خرمای خضراوی Khadrawi dates

خرمای خضراوی Khadrawi dates - جنوبی

خرمای خضراوی از انواع خرماهای نرم است. این محصول بیشتر به صورت خارک و رطب مصرف می‌شود. این خرما همانند خرمای برهی از نخلستان‌های کشور عراق به ایران وارد شده است. این نوع از خرما به لحاظ سطح زیر کشت، رتبه دوم را در سطح استان خوزستان دارد. هسته این نوع از خرما کاملا از میوه جدا می‌شود و به راحتی می‌توان از تمام میوه بهره برد.

بیشتر بخوانید: تاثیر خواص خرما برای مردان + سلامت جنسی

خرمای شکر

خرمای شکر - جنوبی

در معرفی انواع خرما باید بدانید که این نوع نسبت به سایر خرماها قند بیشتری دارد و بالطبع شیرین‌تر است. مصرف این نوع خرما به صورت رطب است. در مراحل مختلف رسیدن رنگ این نوع از خرما به ترتیب از سبز، زرد به قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهد. این خرما زودرس است. همان طور که گفتیم درجه شیرینی آن زیاد است و جنس میوه تقریباً خشکی دارد. این میوه از درجه مرغوبیت متوسطی برخوردار است. این نکته را بدانید که میزان چسبندگی هسته به میوه کمتر است. این نوع از خرما بیشتر در شمال خوزستان مانند دزفول، شوشتر و رامهرمز کاشته می‌شود.

خرمای کلوته Klotte dates

خرمای کلوته Klotte dates - جنوبی

خرمای کلوته از انواع مرطوب و تر خرماهای ایران به حساب می‌آید. این نوع از خرما در ابتدا رنگ قرمز دارد و شکل آن به خرمای مضافتی شبیه است و از انواع با کیفیت و تجاری به حساب می‌آید. خرمای کلوته بیشتر در جیرفت و روستاهای اطراف آن که نزدیک به شهر کرمان کشت می‌شود. این خرما از نوع درشت است و برداشت آن در اوایل شهریور ماه انجام می‌گیرد. این خرما باید در فضایی خشک و دمایی بین صفر تا 5 درجه سانتی‌گراد است.

خرمای لولو Lulu dates

خرمای لولو Lulu dates - جنوبی

در معرفی انواع خرما به خرمای لولو می‌رسیم که به خرما آلویی هم شهرت دارد. این خرما شکل خاصی دارد و بسیار شبیه آلوچه است. این رقم از خرما با طعم فوق‌العاده‌ای که دارد توانسته است در چند سال اخیر مشتریان زیادی را جلب کند. خرمای آلویی شرایط نگهداری به مراتب راحت‌تری نسبت به دیگر ارقام خرما دارد.

خرما خدری Khorma Khadri

خرما خدری Khorma Khadri - جنوبی

در معرفی انواع خرما محصولی که نباید آن را فراموش کرد خرمای خدری است. این خرما رنگی متمایل به رنگ قهوه‌ای دارد و از انواع خرما خشک و شیرین است. پوست این خرما چروکیده است اما به دلیل تازگی و قیمت مناسبی که دارد برای مصرف بسیار مناسب است.

کلام آخر معرفی انواع خرما

انواع خرما - جنوبی

مصرف خرما از دیرباز تا به امروز در میان ما ایرانیان رواج داشته و یک میان وعده مغذی و انرژی‌زا به حساب می‌آید. برای خرید و اطلاع از قیمت خرما می‌توانید به سایت من و بازار مراجعه کنید و از محصولات مورد نیاز خودتان استفاده کنید. در این مقاله سعی کردیم به معرفی انواع خرما بپردازیم و شرایط آن‌ها را بررسی کنیم تا علاقه‌مندان به مصرف انواع خرما، تصمیم‌گیری راحت‌تری داشته باشند. فروشگاه اینترنتی جنوبی از تامین کنندگان خرمای باکیفیت جنوب است. این مجموعه بهترین محصولات را در دسترس شما قرار داده بتا بتوانید خرید ساده و باکیفیت داشته باشید.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.