طرز تهیه کلوچه خرمایی خوشمزه برای 8 نفر

کلوچه خرمایی - جنوبی

مقدمه طرز تهیه کلوچه خرمایی

یادگیری طرز تهیه کلوچه خرمایی برای کسانی‌که عاشق خرما هستند، می‌تواند مفید باشد. خرما به دلیل داشتن پتاسیم بالا از نظر غذایی ارزش بالایی دارد. البته افرادی هستند که علاقه‌ای به خوردن خرما ندارند. در این حالت استفاده کردن از آن به شکل متفاوت مثل کلوچه خرمایی می‌تواند افراد را به خوردن این میوه‌ی شیرین ترغیب کند. اگر دوست دارید با طرز تهیه کلوچه خرمایی بیشتر آشنا شوید، مطالعه این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

معرفی انواع خرما

معرفی انواع خرما - جنوبی

خرما Date در مناطق گرم و نیمه گرم رشد کرده و بسیار پرخاصیت است. از جمله خواص فوق العاده خرما می‌توان به رفع مشکلات قلب و عروق، کم خونی، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و … اشاره کرد. برای افرادی که از لاغری رنج می‌برند مصرف خرما جهت افزایش وزن پیشنهاد می‌شود.

این ماده غذایی پرطرفدار حاوی مقادیر فراوانی ویتامین، فیبر و مواد معدنی است. به علاوه در ترکیب این میوه عناصری مانند گوگرد، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس، منیزیم، کلسیم نیز وجود دارد. فواید خرما بسیار فراوان است. به توصیه کارشناسان تغذیه، مصرف یک عدد خرما جهت برخورداری از رژیم اصولی الزامی است. لازم به ذکر است که انواع متنوعی از خرما برای تمام سلیقه‌ها وجود دارد. یکی از مواردی که در زمان خرید خرما باید به آن توجه کرد نوع آن است. خرما خشک و خرما شیره دار دو دسته اصلی خرما هستند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خرما توپی و انواع توپک‌ خرمایی

طرز تهیه کلوچه خرمایی

طرز تهیه کلوچه خرمایی - جنوبی

پس از آشنایی خرما ، نوبت به طرز تهیه کلوچه خرمایی می‌رسد.

مواد لازم برای طرز تهیه کلوچه خرمایی برای 8 نفر طبق جدول زیر است:

مواد لازم طرز تهیه کلوچه خرمایی - جنوبی

  • شیر: یک پیمانه
  • نمک: نصف قاشق چایخوری
  • تخم مرغ: 2 عدد
  • آرد: 650 گرم
  • روغن: 50 گرم
  • خرمای بدون هسته: 300 گرم
  • کره: 50 گرم
  • پودر دارچین: دو قاشق غذاخوری
  • شکر: 100 گرم
  • جوز هندی: نصف قاشق چایخوری
  • آب: یک چهارم پیمانه
  • پودر گردو: 50 گرم
  • خمیر مایه: 7 گرم
  • هل: یک قاشق چایخوری

برای رومال روی کلوچه نیز به یک عدد تخم مرغ، یک قاشق چایخوری شکر، یک قاشق چایخوری آب جوش و پودر زعفران مقدار دلخواه، نیاز دارید. مواد یاد شده برای تهیه یک کلوچه خرمایی ساده است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترافل خرما

مراحل طرز تهیه کلوچه خرمایی

مراحل طرز تهیه کلوچه خرمایی - جنوبی

طرز تهیه  کلوچه خرمایی مرحله به مرحله به شرح زیر است:

در مرحله اول باید خمیر مایه را آماده کنید. برای این کار باید مقدار یک قاشق غذاخوری شکر به همراه خمیر مایه به آب ولرم اضافه شود. پس از اینکه به خوبی مخلوط کردید، روی آن را به مدت 10 دقیقه بپوشانید.

در مرحله بعدی بایستی خمیر را برای کلوچه خرمایی آماده کنید. اما تا به زمان عمل آمدن خمیر مایه، در داخل یک ظرف شیر ولرم، کره ذوب شده، روغن، شکر و تخم مرغ را اضافه و به خوبی مخلوط کنید. سپس آرد، هل و نمک را سه بار الک کنید. زمانی که حجم خمیر مایه دو برابر شد نشانه عمل آمدن آن است. در این مرحله خمیر مایه عمل آمده را با مواد مایع ترکیب کنید.

مقدار 4/3 آرد الک شده را به مواد قبلی اضافه کنید تا خمیر آماده شود. باقی مانده آرد را تا زمانی‌که خمیر حالت چسبنده دارد به مواد اضافه کنید. سپس خمیر را روی یک سطحی از قبل آرد پاشی شده به مدت ده دقیقه ورز دهید. خمیر بدست آمده را داخل یک ظرف که با برس چرب کردید، انتقال داده و به مدت یک ساعت روی آن را پوشانده و در محیط گرم قرار دهید.

تا موقع آماده شدن خمیر کلوچه، مواد میانی را باید آماده کنید. برای پوست کندن خرما، روی آن‌ها آب گرم بریزید. بعد از گذشت ده دقیقه پوست خرما به راحتی جدا می‌شود. بعد حدود 2/1 لیوان آب گرم را روی خرماهای پوست کنده ریخته و روی شعله گاز با حرارت کم قرار دهید. این عمل سبب نرمی خرما خواهد شد.

پس از تبخیر کامل آب خرما، از روی شعله بردارید و پودر گردو، هل، دارچین و جوز هندی را اضافه کنید. مواد را به خوبی ترکیب کنید تا یکدست شوند.
خمیر ور آمده را مقداری ورز داده تا پفش از بین برود. بعد آن را به 16 قسمت جداگانه تقسیم کنید. یک قسمت از خمیر را برداشته با کف دست صاف کنید، سپس از مواد میانی وسط خمیر بگذارید و آن را ببندید. خمیر را دوباره کف دست پهن کرده و با قیچی به سمت مرکز برش بزنید.

پس از چرب کردن سینی فر، کلوچه های خرمایی را که آماده کردید در سینی قرار دهید. به مدت 20 دقیقه روی کلوچه‌ها را برای استراحت بپوشانید. سپس روی کلوچه‌ها را با برس رومال بزنید.

می توانید به دلخواه روی کلوچه کنجد بریزید. در مرحله آخر سینی کلوچه را داخل فر از قبل گرم شده با درجه 180 سانتیگراد قرار دهید. زمان پخت کلوچه 25 دقیقه خواهد بود. بعد از اتمام پخت، برای طلایی رنگ شدن روی آن قسمت گریل را روشن کنید و کلوچه‌های خرمایی را به مدت 4 دقیقه در فر قرار دهید.

امیدواریم کلوچه خرمایی فوری و خوشمزه ای آماده شده باشد. طعم دلنشین این کلوچه با کیفیت خرما ارتباط مستقیمی دارد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی خرمایی

کلام آخر طرز تهیه کلوچه خرمایی

کلام آخر طرز تهیه کلوچه خرمایی - جنوبی

خرما جزو میوه‌های‎ مغذی و پرخاصیت محسوب می‌شود. از این محصول در تهیه انواع شیرینی و دسر استفاده ‌می شود.کلوچه خرمایی جزو میان ‌وعده های خوشمزه به شمار می‌آید. طرز تهیه کلوچه خرمایی بسیار کار آسانی بوده و برای پخت آن روش‌های مختلفی وجود دارد. شما در رسپی طرز تهیه کلوچه خرمایی از چه خرمایی استفاده می کنید؟ برای خرید و قیمت خرما با کیفیت به چه فروشگاه هایی مراجعه می کنید؟

فروشگاه اینترنتی جنوبی درکنار شما است تا بهترین محصولات را به شما عرضه کند. انواع خرما باکیفیت را می توانید در این فروشگاه بیابید و درب منزل در بهترین کیفیت بسته بندی دریافت کنید. خریدی آسان و باکیفیت را در فروشگاه جنوبی تجربه خواهید کرد. خرما کبکاب، خرما خاصویی و خرما زاهدی را فراموش نکنید. این دو گونه برای بسیاری از رسپی ها استفاده می شوند و از طعمی لذت بخش برخوردار هستند.

2 دیدگاه

  1. سمیره کمالی خرداد 14, 1402 پاسخ

    چقده این خوشمزه هست
    پیشنهاد میکنم حتما این کلوچه های خرمایی توی خونه درست کنید. خیلی راحت آماده میشن.
    از این مطلب خوبتون متشکرم

    • پیشتیبانی جنوبی خرداد 19, 1402 پاسخ

      سپاس از دیدگاه شما
      خوشحالم که همراه ما هسیتد.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.