راهنمای خرید خرما خاصویی + خواص و فواید مصرف آن

خرما خاصویی Khassui Date - جنوبی

خرما خاصویی Khassui Date

خرما خاصویی یکی از مشهورترین انواع خرماهای تولیدی در کشورمان است که با کیفیت‌ترین نوع آن در استان بوشهر کشت می‌شود. این محصول به دلیل اندازه بسیار کوچک قیمت بسیار مناسبی دارد و هر خانواده‌ای با هر میزان سطح درآمدی توان خرید این نوع خرما را دارد.

همچنین به دلیل شیرین بودن این رقم بهترین جایگزین برای قند و شکر است و مصرف آن به افراد دیابتی پیشنهاد می‌شود. از این رو اگر شما هم در میان انواع خرما قصد خرید خرما خاصویی با کیفیت بالا و قیمت مناسب را دارید، حتما محتوای این مقاله را که به بیان مشخصات، ویژگی‌ها، خواص و فواید مصرف آن می‌پردازد را تا انتها مطالعه کنید تا بهترین نوع خرما را خریداری کنید و به پاسخ خرمای خاصویی چیست خواهید رسید.

مشخصات خرما خاصویی Khassui Date

مشخصات خرما خاصویی Khassui Date - جنوبی

خرما خاصویی Khassui Date جزو ریزترین انواع خرماهایی است که در بین مردم محلی به عنوان خرمای خاصه شناخته می‌شود اما در بین دیگر مناطق خرما خیز به نام خرمای آلویی نیز معروف است.

طبع خرمای خاصویی گرم است. اگر فردی سرد مزاج هستید، این خرما میتواند کام شما راشیرین کندو از خوردن آن لذت ببرید.

این نوع خرما قد و قامت ریز و شکلی شبیه شیرینی بامیه دارد. اما از نظر طعم و مزه شبیه خرمای پیارم است که نسبت به سایر خرماها طعم دلنشین و مناسبی دارد. هنگام خرید خرما خاصویی دقت داشته باشید که نوع رسیده آن رنگ قهوه‌ای روشن دارد و طبع آن گرم و خشک است. از این منظر مصرف آن به افراد سودایی و دارای مزاج سرد توصیه می‌شود. همچنین پوست خرما خاصه نازک بوده و به طور کامل به گوشت خرما چسبیده است.

لازم به ذکر است، خرما خاصویی جزو خرماهای تَر و مرطوب دسته‌بندی می‌شود و به همین دلیل شیره زیادی دارد. این نوع خرمای صادراتی در کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای اروپایی طرفداران بسیاری دارد اما در کشور خودمان به دلیل تنوع خرمای تولیدی گمنام مانده است. اخیرا با انجام تبلیغات و معرفی مناسب این محصول بسیار شیرین به عنوان خرمای قندی در بین مصرف کنندگان جایگاه مناسبی پیدا کرده است.

انواع خرما خاصویی Khassui Date

انواع خرما خاصویی Khassui Date - جنوبی

 

خرما آلویی به دلیل تر بودن دارای قند بیشتری است و اغلب دارای در دو نوع شهددار و نیمه شهددار (نیمه خشک) برداشت و در بازار عرضه می‌شود. از شهد خرمای خاصه برای تولید انواع خوراکی‌هایی با طعم شیرین و حتی نوشیدنی‌های انرژی‌زا استفاده می‌کنند. از آنجایی شهد و شیرینی خرمای خاصویی تاثیرات منفی قند و شکر را ندارد مصرف آن به افرادی که دارای بیماری دیابت هستند، توصیه می‌شود. همچنین به دلیل خاصیت انرژی‌زایی بالا برای مصرف ورزشکاران و افرادی که فعالیت بدنی روزانه زیادی دارند، مناسب است.

هنگام خرید خرما خاصویی دقت داشته باشید که چون بافت این نوع خرما بسیار نرم است باید در دمای کمتر از 5 درجه سانتی‌گراد نگهداری شود تا خراب نشود.

خاستگاه اصلی خرما خاصویی Khassui Date

خاستگاه اصلی خرما خاصویی Khassui Date - جنوبی

خاستگاه اصلی خرما خاصویی به شهرستان جم از توابع استان بوشهر باز می‌گردد. بر این اساس در بین شرکت‌های تامین‌کننده و خرید و فروش عمده به خرمای جم نیز شناخته می‌شود. با وجودی که شهرستان جم قطب تولید و مرغوبت‌ترین نوع خرمای خاصویی است اما در دیگر شهرستان‌های زاگرس‌نشین همچون عسلویه، کنگان، فیروزآباد و فراشبند نیز این خرما به بار نشسته است. البته خرمای آلویی در استان‌های فارس، خوزستان و هرمزگان نیز کشت می‌شود.

فواید مصرف و خرید خرمای خاصویی

فواید مصرف و خرید خرمای خاصویی - جنوبی

در زیر 7 مورد از خواص خرما خاصویی آمده است:

  • خرما غنی از مس، منیزیم، سلنیوم و منگنز است و با مصرف روزانه آن می‌توانید سلامت استخوان‌های خود را حفظ کرده و از پیشرفت پوکی استخوان جلوگیری کنید.
  • پتاسیم موجود در خرمای خاصویی سبب کاهش فشار خون خواهد شد. همچنین از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند.پ
  •  این نوع خرما حاوی فیبر بسیار زیادی است و به تثبیت سطح قند خون کمک می‌کند.
  • ویتامین K به عنوان یک انعقاد کننده خون در خرمای خاصویی به فراوانی یافت می‌شود.
  • خرمای خاصویی به کاهش استرس بدن و تقویت حافظه کمک می‌کند.
  • تاثیر این میوه گرمسیری بر جوان‌سازی و زیبایی پوست به اثبات رسیده است پس خرید خرما خاصویی را در اولویت قرار دهید.
  •  میزان فیبر موجود در خرما خاصویی نسبت به موز بیشتر است و سلامت دستگاه گوارش را تامین می‌کند.

کالری خرما خاصویی Khassui Date

کالری خرما خاصویی Khassui Date - جنوبی

کالری خرما Dates Calories در گونه های متفاوت و حتی شیره دار بودن و یا خشک بودن آن متفاوت است.

خرما شیره دارخاصویی Khassui Date در هر 100 گرم 331 کالری انرژی دارد.

خرما خشک خاصویی  در هر 100 گرم 285 کالری انرژی دارد.

راهنمای خرید خرما خاصویی Khassui Date

راهنمای خرید خرما خاصویی Khassui Date - جنوبی

هنگام خرید خرما خاصویی توجه داشته باشید که به دلیل تر و مربوط بودن اغلب به صورت فشرده بسته‌بندی می‌شود اما گاهی به صورت نیمه خشک، بدون شیره و بدون فشرده شدن نیز در بازار عرضه خواهد شد.

1- کیفیت خرمای خاصویی Khassui Date

کیفیت خرمای خاصویی Khassui Date - جنوبی

کیفیت خرمای خاصویی به دلیل استقبال فراوان در بین مصرف‌کنندگان در سال‌های اخیر با رشد بسیار خوبی روبرو بوده است. این رقم خرما با میوه‌هایی در سایز یک تا 1.5 سانتی‌متر عرضه می‌شوند که دارای شیره زیادی هستند. هر چه رنگ این نوع خرما زرد و قهوه‌ای رنگ روشن باشد از کیفیت و مرغوبیت بالاتری برخوردار است. البته به دلیل طعم فوق‌العاده و بسیار متفاوت خرمای خاصویی و همچنین خواص درمانی فراوان خرید این رقم خرما در بازار داخلی رو به افزایش است.

2- شرایط نگهداری خرمای خاصه ( خاصویی )

شرایط نگهداری خرمای خاصه ( خاصویی ) - جنوبی

خرمای خاصه از نظر میزان ماندگاری از شرایط خوبی برخوردار است و می‌توان آن را در دمای محیط منزل تا حدود 18 ماه نگهداری کرد. در دمای سردخانه تا 2 سال نگه داشت. البته هنگام نگهداری در منزل، خرماها باید از رطوبت و دسترسی حشرات به دور باشند. لازم به ذکر است نوع نیمه خشک خرمای خاصه میزان ماندگاری و طول عمر کمتری دارد و برای نگهداری طولانی مدت حتما باید در سردخانه نگهداری شود.

3- خرید و قیمت خرما خاصویی

خرما خاصویی طلایی کله چین Khassui Date - جنوبی

فاکتورهای مختلفی قیمت خرما خاصویی تاثیر دارد. یکی از این موارد کیفیت محصول است که بر اساس مواردی مانند طعم، اندازه، رنگ و غیره سنجیده می‌شود. پس هر چه کیفیت محصول بالاتر برود به همان میزان نیز قیمت آن افزایش می‌یابد. هزینه حمل و نقل کالا، نوع بسته‌بندی، نرخ تورم، هزینه تولید، میزان عرضه و تقاضا و غیره از دیگر مواردی هستند که بر قیمت خرما تأثیر می‌گذارند. جهت خرید عمده خرما خاصویی به مراکز تامین‌کننده عمده مراجعه کرده و بدون واسطه با قیمت مقرون به صرفه خرید خود را ثبت کنید.

4- نحوه بسته‌بندی

خرما خاصویی خشک بیرمی Beyrami - جنوبی

خرمای خاصویی به دلیل ماندگاری بالا اغلب به صورت فشرده در کارتن‌های 1، 2 و 3 کیلویی و چیده شده و بصورت خرما خشک و در بسته بندی های وکیوم فرآوری می‌شود. بسته‌بندی‌های صادراتی با وزن 5 و 10 کیلویی به کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه و ارسال می‌شود. البته برخی از مواقع جهت افزایش ماندگاری بیشتر این رقم خرما آن را به صورت نیمه فشرده در سطل‌های گرد قرار می‌دهند. بنابراین شما می‌توانید بدون نگرانی از میزان ماندگاری می‌توانید نسبت به خرید خرما خاصویی با بسته‌بندی متنوع اقدام کنید.

بازار صادراتی مناسب برای خرمای خاصویی

بازار صادراتی مناسب برای خرمای خاصویی - جنوبی

رقم خاصویی جزو انواع خرماهای کمیاب در جهان حتی مناطق خرما خیز ایران است و میزان تولید آن نسبت به سایر ارقام تجاری و صادراتی در کشورمان بسیار کمتر است. چرا که این رقم خرما بیشتر در مناطق کوهپایه‌ای و شرایط اقلیمی خاص قابلیت رشد دارد. بر این اساس به دلیل میزان تولید محدود در مناطق خرما خیز جنوب ایران و افزایش تقاضای مصرف در بازارهای داخلی و خارجی شاهد افزایش قیمت خرمای خاصویی هستیم. صادرات این نوع خرما برای صادرکنندگان ارزش افزوده بسیار بالایی را به دنبال دارد.

بهترین زمان خرید خرمای خاصویی

بهترین زمان خرید خرمای خاصویی - جنوبی

نخل خرما خاصه در اوایل فروردین ماه با ایجاد یک غلاف قهوه‌ای رنگ شروع به گل دادن می‌کند تا اینکه در اواخر شهریور ماه به صورت کامل رسیده شده و آماده برداشت است. خرمای خاصویی در مرداد ماه رنگ زرد یا قرمز به خود می‌گیرد که به عنوان خارک شناخته می‌شود. با گذشت زمان با نرم شدن و تغییر رنگ به قوه‌ای روشن یا تیره به رطب تبدیل می‌شود.

این میوه گرمسیری در شهریور ماه با طی کردن مراحل رشد شیرین و آبدار شده و آماده عرضه به عنوان خرما در بازار می‌شود. بنابراین بهترین زمان خرید خرمای خاصویی در اواخر شهریور ماه است که به صورت تازه در بازار موجود است.

جمع‌بندی معرفی خرما خاصویی

جمع‌بندی معرفی خرما خاصویی - جنوبی

در این مطلب سعی کردیم که شما را به مشخصات ظاهری، خواص و فواید مصرف و راهنمای خرید خرما خاسویی آشنا کنیم. همانطور که گفته شد، خرمای خاصه دارای شیرینی بسیاری است و بهترین جایگزین برای قند و شکر است. همچنین به دلیل ارزش غذایی بالا مصرف این رقم خرما به ورزشکاران و افراد دارای فعالیت بدنی زیاد توصیه می‌شود.

کیفیت، منطقه تولید، نوع بسته‌بندی، حجم تولید سالانه و غیره از عوامل تأثیرگذار بر قیمت خرما خاصویی است. اما جهت خرید این نوع خرما با کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه و بسته‌بندی مناسب بهترین است به فروشگاه‌های معتبر نظیر فروشگاه اینترنتی جنوبی از تامین‌‎کنندگان خرما Date با کیفیت مراجعه کنید.

7 دیدگاه

  1. رسول میلادی دی 22, 1402 پاسخ

    امروز خرما خاسوئی خریدم خیلی عالی بود لذت بردم اما تبریز خیلی کم عرضه میشه

    • پشتیبانی جنوبی بهمن 16, 1402 پاسخ

      سلام و عرض ادب
      خرما خاصویی طعم و کیفیتی عالی داره
      ما در فروشگاه جنوبی این خرما خاصویی رو داریم. به سراسر کشور هم ارسال می‌کنیم.
      خوشحال میشیم در خدمت شما باشیم

  2. سیما فولادپنجه مرداد 3, 1402 پاسخ

    با سلام ،خیلی خرما دوست دارم ولی ازوقتی که یکی از دوستان برامون خرمایی خاصویی فرستاده ،عاشق این خرما شدم.

  3. سیما فولادپنجه مرداد 3, 1402 پاسخ

    با سلام ،خیلی خرما دوست دارم ولی ازوقتی که یکی از دوستان برامون خرمایی خاصویی فرستاده ،عاشق این خرما شدم.

    • پشتیبانی جنوبی مرداد 4, 1402 پاسخ

      سلام و عرض ادب
      خرما خاصویی انتخاب بسیار فوق العاده ای هست.
      طعم دلنشین، شیرینی و لطافت دونه هاش واقعا بینظیره
      سپاس از دیدگاه شما

  4. رضا کیاسری خرداد 31, 1402 پاسخ

    خیلی عالی و کامل بود
    لطفا اطلاعات دقیق در مورد دیگر خرما ها هم به اشتراک بزارید.

    • پشتیبانی جنوبی تیر 9, 1402 پاسخ

      سپاس از دیدگاه شما
      تمام تلاشمون در همین راستا هست و راهنمای خرید انواع خرما ها رو اضافه می کنیم

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.